French domestic 3.5t driver hrs

Can anyone confirm if I’m correct, ideally with an official link, ref a 12hr driving time regs is correct for a 3.5t in France?

I’ve searched & searched in English & my terrible French, but found nothing conclusive, merely a mention here ref the new regs banning rest in 3.5t, which is somewhat odd when equipped with a sleeper cab but still.

guretruck.com/News/sv

The law changed as from 01 09 regarding 3.5t and sleeper cabs. Mostly to do something about the EE crowd . In theory no long breaks - fair enough - there is always an F 1 about. I am trying to find you a link.

Tachographs will be obligatory in 2.5 t and over from july 2026

With regards to your question of domestic regs etc in France - i don’t know of any - but if this is an urgent question where a " coffee" will not solve your problem i can look - however the Chateau d’Albas has my attention right now

From Iguana`s own link:
"Regulation (EC) 561/2006 does not apply to vans under 3.5 T (Article 2), so national laws are applicable. Thus, whoever drives one of these vehicles in France is subject to French labor law.
So, apart from this prohibition, there are the following obligations in France:

  • Daily breaks must be at least 10 hours.
  • Daily driving must be a maximum of 12 hours (or 10 hours if the driver worked between midnight and 5 a.m.).
    To prove that these measures are being respected, drivers must have an activity log (indicating breaks, rests and work) which must comply exactly with the requirements laid down in the Arrêté du 20 juillet 1998 relatif à l’horaire de service et au livret individuel de contrôle dans les transports routiers de marchandises. And we believe that this new decree on breaks will generate a wave of massive controls of these activity records."
    And that links to a pro-forma log sheet.
    However, I can`t see any link to the quoted, 10hrs rest or 12hrs drive.

I`ll tell the nice people at Laure_M, that “Owen, he say Yes!”

Franglais:
I`ll tell the nice people at Laure_M, that “Owen, he say Yes!”

Yes please do - the 2017 red is delicious. Les Pyramides was ok - with probably the best steak i’ve ever had .

M. Iguana - tomorrow is another day - thanks for your pm. i will look for you.

franceroutes.fr/actualites/ … anctionne/
(if you want it translating please ask )

S’il travaille dans une entreprise de transport avec un véhicule de -3,5t, son patron doit lui donner :

  • soit un horaire de service (s’il a des horaires fixes). L’employeur en garde un double et en envoie une copie à l’inspection du travail.
  • soit un livret individuel de contrôle. C’est un carnet qu’il doit remplir chaque jour en notant ses heures de prise et fin de service et ses pauses. (Décret 83-40 du 26 janvier 1983)

La durée quotidienne de travail effectif est égale à 12h max (même décret).
SAUF lorsque le chauffeur effectue une partie de son travail entre 22h et 5h du matin, ce qui est le cas de votre frère.
Dans ce cas, sa durée quotidienne de travail effectif est fixée à 10h max (Code des transports)

Pour rappel la durée quotidienne de travail effectif c’est : conduite + mise à disposition/attente + travail.

Au niveau hebdomadaire, sa durée du travail est fixée à 48h max (qu’il soit courte ou longue distance). (Décret 83-40 du 26 janvier 1983)

Au bout de 6h de travail, il doit avoir 30 minutes de pause (qui peuvent être fractionnées par tranche de 15 minutes minimum) et 45 minutes au bout de 9h. (Code des transports). C’est la seule disposition que l’inspection du travail ne peut pas sanctionner mais tout le reste oui.